Znam li dovoljno o uslugama u elektroničkim komunikacijama?
Informativno-edukacijska radionica za roditelje osnovnoškolaca (5. i 6. razred) OŠ Tomaša Goričanca, Mala Subotica
I DJECA SU POTROŠAČI
Dječji vrtić dječjem „Dječja mašta“, podružnica „Leptirići“ u Zebanec Selu
I DJECA SU POTROŠAČI
Dječji vrtiću "Selnički zvončići", predškolska skupina "Delfinići"
I DJECA SU POTROŠAČI
Osnovna škola "Ivan Goran Kovačić" Sveti Juraj na Bregu
I DJECA SU POTROŠAČI
Osnovna škola u Maloj Subotici
I DJECA SU POTROŠAČI
Radionica o digitalnom svijetu u Područnoj školi Dunjkovec
I DJECA SU POTROŠAČI
Područna škola Gornji Kraljevec (matična škola dr. Vinka Žganca, Vratišinec)
I DJECA SU POTROŠAČI
Osnovna škola Selnica

Internet je danas nezaobilazan dio života djece i mladih. Omogućava im učenje, zabavu i druženje, ali istovremeno nosi i određene rizike. Kao roditelji i skrbnici, važno je da razumijemo kako zaštititi djecu dok koriste digitalne sadržaje i usluge, osobito jer su djeca i mladi posebna skupina potrošača s pravima koja moraju biti poštovana.

Zašto je sigurnost djece na internetu važna?

Djeca su posebno ranjiva na:

  • online prijevare i manipulacije (lažne ponude, igre s mikrotransakcijama)
  • izloženost neprimjerenom sadržaju (nasilje, pornografija, govor mržnje)
  • digitalni odtisci i zaštitu privatnosti
  • online nasilje (cyberbullying) i uznemiravanje
  • neovlaštenu kupnju i trošenje novca

Ključna prava djece kao potrošača na internetu

  • Pravo na sigurnost i zaštitu od štetnih sadržaja
  • Pravo na informirane i jasne informacije o proizvodima i uslugama
  • Pravo na privatnost i zaštitu osobnih podataka
  • Pravo na pritužbu i zaštitu u slučaju problema s kupljenim proizvodima ili uslugama

Savjeti za roditelje za zaštitu djece na internetu

  1. Razgovarajte otvoreno s djecom
    1. Objasnite im koje opasnosti postoje i kako se zaštititi.
    2. Ohrabrite ih da vam uvijek kažu ako nešto na internetu izazove nelagodu ili ih zabrine.
  2. Postavite jasna pravila korištenja interneta
    1. Dogovorite koliko dugo i koje sadržaje mogu koristiti.
    2. Koristite roditeljske kontrole na uređajima i aplikacijama.
  3. Koristite alate za roditeljski nadzor

Postoje brojni alati i aplikacije koji pomažu u nadzoru i zaštiti djece na internetu:

  • Google Family Link – omogućava roditeljima da prate aktivnosti djeteta na Android uređajima, postave ograničenja vremena korištenja i odobre aplikacije.
  • Apple Screen Time – ugrađena opcija na iPhone i iPad uređajima koja omogućava postavljanje vremenskih ograničenja i blokiranje neprimjerenog sadržaja.
  • Qustodio – aplikacija za praćenje internetskih aktivnosti, blokiranje neprikladnih sadržaja i upravljanje vremenom na uređaju.
  • Kaspersky Safe Kids – omogućava kontrolu pristupa internetu, praćenje lokacije djeteta i upravljanje aplikacijama.
  • Microsoft Family Safety – omogućava roditeljsku kontrolu na Windows i Xbox uređajima te nadzor vremena korištenja i web aktivnosti.

Ovi alati pomažu u:

  • ograničavanju pristupa neprimjerenim web stranicama i sadržajima
  • upravljanju vremenom koje dijete provodi na internetu
  • praćenju aktivnosti i upozoravanju na potencijalno rizične situacije

4. Provjeravajte i pratite aktivnosti

  • Redovito razgovarajte o aplikacijama, igrama i web stranicama koje koriste.
  • Pratite kupnje unutar aplikacija i online trgovinama kako biste spriječili neplanirane troškove.

5. Naučite djecu prepoznati prijevare i lažne informacije

  • Objasnite im da ne smiju dijeliti osobne podatke s nepoznatima.
  • Učite ih da provjeravaju vjerodostojnost izvora i oglasa.

Poseban oprez s mikrotransakcijama u igrama i aplikacijama

Mnoge igre i aplikacije nude mogućnost kupovine dodatnih sadržaja (skinova, života, bonusa).

Djeca često nisu svjesna koliko troše, pa:

  • Postavite lozinke za kupnju ili onemogućite ih ako nisu potrebne.
  • Objasnite im razliku između virtualnog i stvarnog novca.
  • Redovito pratite račune povezane s karticama.

Kako reagirati ako dijete naiđe na problem?

  • Sačuvajte dokaze (poruke, račune, ekranske snimke).
  • Obratite se pružatelju usluge ili platformi putem službenih kanala za pritužbe.
  • Ako je riječ o nasilju ili zlostavljanju, prijavite nadležnim institucijama (škola, policija).
  • Koristite savjetodavne službe i potrošačka savjetovališta za podršku.

Gdje potražiti dodatnu pomoć?

  • Školski psiholozi i socijalni radnici
  • Centar za sigurniji Internet
  • HAKOM

Za informacije o sigurnosti djece na internetu, HAKOM je izdao brošure koje možete pronaći na njihovoj službenoj stranici: https://www.hakom.hr/hr/elektronicke-komunikacije-11618/11618