Znam li dovoljno o uslugama u elektroničkim komunikacijama?
Informativno-edukacijska radionica za roditelje osnovnoškolaca (5. i 6. razred) OŠ Tomaša Goričanca, Mala Subotica
I DJECA SU POTROŠAČI
Dječji vrtić dječjem „Dječja mašta“, podružnica „Leptirići“ u Zebanec Selu
I DJECA SU POTROŠAČI
Dječji vrtiću "Selnički zvončići", predškolska skupina "Delfinići"
I DJECA SU POTROŠAČI
Osnovna škola "Ivan Goran Kovačić" Sveti Juraj na Bregu
I DJECA SU POTROŠAČI
Osnovna škola u Maloj Subotici
I DJECA SU POTROŠAČI
Radionica o digitalnom svijetu u Područnoj školi Dunjkovec
I DJECA SU POTROŠAČI
Područna škola Gornji Kraljevec (matična škola dr. Vinka Žganca, Vratišinec)
I DJECA SU POTROŠAČI
Osnovna škola Selnica

Djeca danas žive u digitalnom svijetu u kojem trendovi nastaju i nestaju brže nego ikad. Jedan od najnovijih je takozvani „Italian brainrot“ – naizgled bezazleni internetski fenomen, koji krije mnogo više nego što se čini na prvu.

U sklopu našeg projekta Djeca kao potrošači, ove godine fokusirani smo na opasnosti digitalne tehnologije, a upravo je ovaj trend primjer koji pokazuje kako humor, meme kultura i umjetna inteligencija mogu oblikovati dječje navike, vrijednosti – pa čak i način razmišljanja.


Što je zapravo "Italian brainrot"?

Riječ je o viralnom trendu koji se širi prvenstveno putem TikToka, YouTube Shorts i Instagrama. Karakteriziraju ga:

  • AI-generirane slike i videi koji prikazuju nadrealne likove (hibridi životinja, ljudi, predmeta);
  • pseudo-talijanski jezik – kombinacija stvarnih i izmišljenih riječi izgovorenih s jakim naglaskom;
  • brzi, kaotični, često besmisleni sadržaji koji mogu djelovati zabavno, ali i preplavljujuće.

 Dobri, smiješni i kreativni likovi

Neki od likova i videa koji su proizašli iz ovog trenda potiču dječju maštu i kreativnost, kao npr.:

  • Ballerina Cappuccina – balerina s glavom u obliku šalice kave, nježna i vesela;
  • Pasta Principessa – princeza tjestenine koja „vlada kuhinjom“;
  • Cactusio Bambino – veseli kaktus koji uči o ekologiji;
  • Mozzarella Magica – sir koji magično rješava matematičke zadatke (!).

Ovi likovi mogu potaknuti kreativnost, igru riječima, izmišljanje priča i opuštenu zabavu – ako se koriste u umjerenim količinama.


 Ali... što se krije iza smijeha?

Iako mnogi vide samo „glupiranje“, neki sadržaji nose i neprimjerene, pa čak i opasne poruke. Primjeri:

  • Tralalero Tralala – agresivni morski pas koji u nekim verzijama videa psuje Boga i Alaha;
  • Bombardiro Crocodilo – krokodil koji poziva na „bombardiranje škola“ ili „napad na djecu“ (da, stvarno postoji takva verzija);
  • Cannelloni del Morte – tjestenina smrti koja „guta djecu koja ne jedu večeru“;
  • Diavolo Bambino – „dijete vrag“ koje „kažnjava dobre učenike“.

Ove poruke, iako zapakirane u šalu, mogu kod djece stvoriti zbunjenost, strah, ili desenzibilizaciju na nasilje i vrijeđanje. Budući da su izražene u šaljivom tonu i vizualno simpatično, često se ne shvaćaju ozbiljno – što ih čini još opasnijima.


Djeca kao digitalni potrošači

Djeca danas ne troše samo novac – nego vrijeme, pažnju i emocije na digitalne sadržaje. U tom kontekstu:

  • Ovi trendovi djeluju kao digitalni proizvodi – dizajnirani da zarobe pažnju.
  • Djeca nisu uvijek svjesna što konzumiraju.
  • Nema „deklasifikacije“ sadržaja – sve se nudi kao zabava.

Roditelji, učitelji i stručnjaci moraju zato biti prisutni, pratiti trendove i otvarati dijalog.


Na što obratiti pažnju i što možemo učiniti?

  • Razgovarajte s djecom: Pokušajte saznati koji su im likovi omiljeni i što im je smiješno.
  • Zajedno analizirajte: Pogledajte s njima neki od videa i pitajte – „Što misliš da ovo znači?“
  • Postavite granice u vremenu provedenom na društvenim mrežama.
  • Učite ih razlici između šale i nasilja: Ponekad je potrebno objasniti da „bombardirati školu“ nije smiješno, ni u šali.
  • Prijavite neprimjeren sadržaj – pogotovo onaj koji širi govor mržnje ili nasilje.

„Italian brainrot“ možda izgleda kao još jedan prolazni trend, ali on otvara važno pitanje – što naša djeca svakodnevno konzumiraju online, tko oblikuje njihove poruke i kako možemo zajedno graditi zdrav digitalni prostor?

Ako želimo da djeca budu digitalno pismeni potrošači, moramo ih učiti razmišljati, prepoznavati i birati sadržaj – čak i kad dolazi s „talijanskim naglaskom“ i šalicom kave za glavu.